5 فکری که سلامت روان را به خطر می اندازند

: ۵ فکری که سلامت روان رو به خطر میندازن

طرز فکر آدم در زندگی و چگونگی مقابله ایشون با موضوعات جور واجور می تونه به طور کامل در سلامت روان و جسم ایشون اثر داشته باشه. استرس و اضطراب در زندگی آدمای امروزی چیزی فرار ناپذیره اما باید کنترل شه. به گزارش موسسه ملی بهداشت روان ، از هر ۵ آمریکایی یه نفر از مریضی و مشکلات روانی رنج می بره. با اینحال، بیشتر افراد مشکلات خود رو مخفی می کنن و دوست ندارن بقیه ادما از اون آگاهی دارا باشن. این افراد یا از وجود مریضی خجالت میکشن و یا اینکه نمی دونن چه کاری باید بکنن.

بدیش اینه بیشتر افراد وقتی که متوجه مریضی خود می شن، حس خجالت یا عصبانیت نسبت به خود دارن.هم اینکه این ادما از قضاوتای بقیه هم می ترسن. اونا از اینکه دوستای خود رو از دست بدن و یا رابطه خوبی با بقیه نداشته باشن نگران و ناراحت ان.با اینکه بیشتر افراد در دنیای امروز از بیماریا و مشکلات روانی آگاهی کافی دارن اما هنوز گرفتار شدن به این نوع مریضی ننگی واسه افراده. از اونجایی که اشتباهات و خیالات غلطی در مورد اینجور بیماریایی هست ، با امید به اینکه بتونیم در این مقاله آگاهی بیشتری در افراد بسازیم.

در ادامه ۵ دلیلی که میتونه به سلامت روان آسیب برسونه رو بررسی میکنیم:

۱.فکر کردن در شرایط مطلق:

به گزارش خوب شو، بیشتر وقتا ، افراد گرفتار به اضطراب و یا افسردگی مشکی و سفید فکر می کنن. اونا هیچ ناحیه ای رو بین این دو در نظر نمی گیرن و فکر میکنن که یا از نظر روانی مریض هستن و یا این که به طور کامل سالم هستن. با اینکه شما الان ، احساس خوبی ندارین و از مریضی روانی و روحی رنج می برید اما این معنیش این نیس که شما به طور کامل مریض هستین. بیاد داشته باشین که هر چیزی که به اون فکر کنین به سراغ شما میاد پس هرچقدر مثبت فکر کنین می تونین افسردگی ، اضطراب و استرس رو از خود دور کنین و زندگی راحت تری داشته باشین. افکار خود رو به رقابت بکشین. از خود سوال کنین این واقعا درسته ؟

در بیشتر مواقع افکار میتونن کنترل بدن ما رو به طور کامل در دست گیرند. پس تلاش کنین از افکار خود سوالای زیاد سوال کنین و یادتون باشه که بیشتر افراد خود رو جایی بین سلامتی و مریضی ذهنی قرار میدن. واقعا ، براساس یافته های وزارت بهداشت آمریکا، تنها ۱۷ درصد از افراد بزرگسال در آمریکا سلامت روانی مطلوب واسه خود در نظر می گیرن.

۲.فرض بازنده بودن و یا اینکه هیچوقت نمی تونین به سلامتی روانی مطلوب برسین:

بیشتر آدمایی که دارای مشکلات روحی و روانی هستن فکر می کنن که واسه همیشه در این وضعیت باقی خواهند موند و هیچوقت نور امیدی وجود نداره. این افکار مشکی و سفید می تونه فرد رو هم به یه آدم ناامید و مشکی تبدیل کنه.پس اجازه ورود این افکار به ذهن رو ندین. با اینکه رسیدن به پایداری ذهنی می تونه زمانبر باشه و به تلاش فراوون نیاز داشته باشه اما این معنیش این نیس که راهی واسه برگشت به زندگی عادی موجود نیس.

شما می تونین سلامتی خود رو به طور کامل بدست بیارین اما باید اراده کنین. باید کنترل زندگی خود رو در دست بگیرین و بتونین شرایط رو به نفع خود تغییر بدین. یادتون باشه که باور داشتن مثل دیدنه اگه شما یه زندگی خوشحال ، سالم و دلپذیر رو متصور شید همین موضوع در واقعیت هم براتون رخ میده. هیچوقت تسلیم نشید چون هر چیزی در زندگی ارزش تلاش رو داره.

۳.باور به اینکه نمی تونین به تنهایی مشکل خود رو بهتر کنین:

در حالیکه داروها میتونن وضعیت روانی فرد رو بهتر کنن، اما بیشتر این موارد دارای لیست طولانی از مواد مضری هستن که می تونه مشکلات جانبی روی فرد داشته باشه.هم اینکه بیشتر این داروها شدیدا اعتیاد آور هستن ، بیشتر آدمایی که از اونا استفاده می کنن به سختی می تونن از اون خارج شن. تحقیقات انجام شده نشون میده که مراقبه و جمع کردن حواس بسیار موثر تر از دارو بوده و می تونه اثرات معجزه اسایی در درمان اضطراب و افسردگی داشته باشه. هم اینکه یه رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش، روابط سالم ، یه شغل خوب و خودمراقبتی می تونه مریضی روحی رو بهتر کنه.شما بسیار قوی هستین پس به جای به کار گیری داروهای شیمیایی ، سبک زندگی خود رو تغییر بدین و بعد تماشاگر بهبود مشکلات روحی خود باشین. به همین سادگی !

۴.زمانیکه به کمک نیاز دارین از کسی کمک نمی گیرین:

به خاطر ننگی که در مورد مشکلات روحی هست ، بیشتر بیماران احساس خجالت و ترس دارن و بخاطر اینم از کسی درخواست کمک نمی کنن. اونا در سکوت رنج می برن و بعد از زیاد شدن مشکل به یه فرد متخصص مراجعه می کنن. با اینحال، شما نباید به خاطر اضطراب و یا افسردگی احساس خجالت داشته باشین چون بیشتر افراد بزرگسال در جامعه تجربه ی اینجور بیماریایی رو در طول زندگی خود داشتن.باید یاد بگیرین که به تنهایی نمی تونین با همه مشکلات زندگی بجنگین.دوستان، اشنایان و حتی یه دکتر می تونه به شما کمک کنه تا حس بهتری داشته باشین. شک نکنین.

۵.احساس پستی در مقابل بقیه دارین:

باید بخاطر داشته باشین که شما ارزش کمتری نسبت به بقیه ندارین. هر انسانی روی کره خاکی ، دارای ارزش والاییه. خود رو دوست داشته باشین چون این موضوع به شما کمک می کُند روند درمان سریع تری داشته باشین. اضطراب، افسردگی و استرس به دلایل زیاد افراد رو درگیر می کنه اما جمع کردن حواس، قبول کردن واقعیت و عشق به خود می تونه شروع درمان باشه. یادتون باشه که بقیه افراد هم ممکنه همین مشکل رو دارا باشن ، هر کسی ممکنه با مشکلی در زندگی مقابله کنه ، پس هیچکی ارزش بیشتری نسبت به دیگری نداره.

هیچوقت خود رو پست نشمارید. شمام مثل بقیه مردم حقی واسه خود دارین پس به خاطر داشتن مشکلات روحی خود رو از این حق محروم نکنین. بیشتر افراد در زندگی با مشکلات مختلفی مواجه می شن اما این موضوع باعث تبدیل اونا به یه فرد بد و پست نمیشه. واقعا، این مشکلات هستن که از شما یه آدم قوی ، محکم، دلپذیر و چند وجهی میسازن. همیشه یادتون باشه که الماس حاصل فشار بیشتر از حده و همین امر هم اونو به سنگی قیمتی تبدیل کرده. جنگی که در درون شما هست می تونه شما رو به یه فرد با ارزش، مناسب وشجاع تبدیل کنه. پس خود رو باور داشته باشین. اجازه ندین این مشکلات از ارزش داخلی شما کم کنه.

.

منبع : niksho.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *