5 فرضیه درباره بهترین زمان خوردن میوه ها | رژیم غذایی

5 فرضیه درباره بهترین زمان خوردن میوه ها

همیشه و در همه جا کارشناسان تغذیه به خوردن میوه پیشنهاد کردن و همیشه از خواص این گروه پر خاصیت گفته و شنیده ایم، ولی در کنار این همه خواص میوه های خوش آب و رنگ باید به زمان خوردن میوه ها هم توجه اساسی بکنین. در این مطلب از دکتر سلام شما رو با بهترین زمان مصرف میوه ها آشنا می کنیم.

1- همیشه میوه رو با معده خالی بخورین

– خوردن میوه با وعده غذایی، عمل هضم رو از جا در آورد کرده و منتهی به موندن غذا در معده و درنتیجه تخمیر و فساد اون می شه. این فرضیه هم اینکه ادعا می کنه که خوردن میوه با وعده غذایی، باعث ایجاد گاز و ناراحتی و طیف بزرگی از دیگر علایم می شه. این درسته که فیبر موجود در میوه ها می تونه روند تخلیه غذا از معده رو یواش تر کنه اما مابقی این ادعا غلطه. تو یه مطالعه در افراد سالم نشون داده شد که فیبر بطور میانگین می تونه مدت زمان تخلیه معده رو از 72 دقیقه به 86 دقیقه زیاد کنه. در حالی که این تغییر در سرعت تخلیه مهمه اما اصلا به این معنی نیس که کند شدن روند هضم می تونه منتهی به فاسد یا خراب شدن غذا در معده شه.

علاوه بر این آهسته شدن روند تخلیه معده یه نکته مثبته و می تونه منتهی به حس سیری طولانی تر و درنتیجه دریافت کالری کمتر شه. اما حتی در صورت واقعیت پیدا کردن این موضوع و باقی موندن طولانی تر و معنی دارتر از حد عادی غذا در معده، معده شما به شکلی طراحی شده که می تونه از رشد باکتریا که عامل تخمیر و فساد هستن جلوگیری کنه. وقتی غذا به معده میرسه با اسید معده که PH بسیار پایینی داره مخلوط گردیده و محتویات معده در حدی اسیدی می شن که بیشتر میکروارگانیسما نمی تونن اونجا رشد کنن. هم اینکه مابقی این ادعا مبنی بر ایجاد نفخ و اسهال و ناراحتی بدنبال خوردن میوه با غذا هم غلطه.

2- خوردن میوه قبل یا بعد از وعده غذایی ارزش غذایی اونو کم می کنه

– این مورد ادعا می کنه که فقط در صورت خوردن میوه با معده خالی می تونین به تموم فواید اون دست پیدا کنین. وقتی شما یه وعده غذایی رو میل می کنین معده شما مثل یه مخزن عمل کرده و تنها مقادیر کمی از اونو آزاد می کنه. درنتیجه روده شما فرصت زمان کافی واسه هضم رو پیدا می کنه. هم اینکه روده کوچیک به شکلی طراحی شده که بتونه بیشترین حد مواد مغذی رو جذب کنه. این روده حدود 6 متر طول و 30 متر مربع منطقه جذبی داره. در واقع تحقیقات جور واجور نشون دادن که روده آدم توانایی جذب 2 برابر از موادمغذی که یه فرد معمولا تو یه روز مصرف می کنه رو داراس.

3- اگه دیابت دارین باید میوه رو 1تا 2 ساعت قبل یا بعد از وعده غذایی بخورین

– این فرضیه بر این اساسه که افراد دیابتی معمولا مشکلات هضمی دارن و خوردن میوه ها بطور جدا از هم از وعده غذایی می تونه سیستم هضمی رو در اونا بهتر کنه. بدیش اینه این پیشنهاد تقریبا بدتری واسه افراد گرفتار به دیابت هستش و هیچ دلایل علمی که این فرضیه رو تایید کنه موجود نیس. تنها فرقی که این موضوع می تونه بسازه اینه که قند موجود در میوه سریعتر وارد جریان خون می شه و این چیزیه که در بیماران دیابتی باید از اون دوری شه. به جای خوردن میوه به طور جداگونه، خوردن اون با یه وعده غذایی یا به عنوان میان وعده به همراه غذاهای غنی از پروتئین، فیبر یا چربی یه انتخاب بسیار بهتر واسه افراد گرفتار به دیابته. چون پروتئین، فیبر و چربی تخلیه غذا از معده به روده کوچیک رو از جا در آورد می کنن. بطور مثال بعضی تحقیقات نشون دادن که دریافت تنها 7.5 گرم فیبر محلول (که در میوه ها پیدا میشه) میتونه بالا رفتن قند خون رو بعد از یه وعده غذایی به اندازه 25 درصد کم کنه. البته اینم درسته که در بعضی افراد دیابتی مشکلات هضمی ایجاد می شه. شایعترین حالت این مشکل گاستروپارزیه و به معنی تخلیه کندتر معده نسبت به حالت معموله.

4- بهترین زمان خوردن میوه بعداز ظهره

– این فرضیه بر این اساسه که اندازه متابولیسم موقع عصر کم میشه و خوردن یه ماده غذایی شامل قند مثل میوه ها می تونه منتهی به افزایش قند خون و فعال شدن دستگاه گوارش شما شه. واقعیت اینه که هر گونه ماده غذایی شامل کربوهیدرات به طور موقت قند خون شما رو زیاد می کنه در حالی که گلوکز بدون در نظر گرفتن زمان روز جذب می شه. پس خوردن میوه در صبح ضرر نداره و میوه ها هر وقتی از روز که مصرف شن به درد بخور هستن.

5- بعد از ساعت 2 بعداز ظهر نباید میوه بخورین

– این فرضیه در اختلاف با مورد قبلیه. و بنظر میرسه که این فرضیه از رژیم 17 روزه اصل گرفته باشه. براساس این فرضیه خوردن میوه یا هر نوع کربوهیدارت بعد از ساعت 2 عصر، منتهی به افزایش قند خون می شه و بدن زمان کافی واسه اثبات این حالت رو نداشته و منتهی به زیاد شدن وزن هم می شه. همونطور که در مورد قبلی هم گفته شد هر ماده غذایی شامل کربوهیدارت می تونه قند خون رو زیاد کنه و این موضوع به بالاتر رفتن قند خون پس از خوردن میوه ها، بعد از ساعت 2 ، رابطه نداره. هم اینکه دلایل و دلایل علمی موجود نیس که بخواین از خوردن میوه ها در بعدظهر و زیاد شدن وزن به وجود اومده به وسیله اونا بترسید. بدن شما در موقع خواب خیلی راحت از وضعیت سوزوندن کالریا به وضعیت ذخیره اونا به شکل چربی تغییر حالت نمی ده. درسته که سرعت متابولیسم در زمان خواب کم میشه اما بازم مقادیری از کالری در این زمان هم به مصرف می رسن.

ترجمه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

.

منبع : hidoctor.ir

جمع آوری به وسیله بخش رژیمای لاغری ، رژیمای چاقی سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *