5 غذای مفید برای مادرها پس از زایمان

: 5 غذای به درد بخور واسه مادرها پس از زایمون

داشتن بچه تجربه ای فوق العاده و فرصتی لذت بخش واسه یه زنه. اما این نوزاد مسئولیتای بسیاری رو با خودش به همراه می آورد. در اینجور وضعیتی هر زنی بر سر دوراهی کم کردن وزنی که در دوران بارداری اضافه کرده و خوردن غذاهای سالم بعد از تولد کودک قرار میگیره. حتی بعد از تولد کودک هم مادر باید واسه تامین سلامت فرزندش به اندازه دو نفر غذا بخوره. جدا از شیردهی، مادر پس از زایمون واسه این که قادر باشه از نوزادش خوب مراقبت کنه و قوی باشه باید تموم مواد غذایی لازم رو واسه بدنش تامین کنه. در این مقاله می خوایم به معرفی لازم ترین و مقوی ترین مواد غذایی واسه مادرها پس از زایمون بپردازیم.

مواد غذایی لازم واسه مادرها پس از زایمون

ماهی سالمون

ماهی سالمون هم مانند بقیه ماهیا دارای اسیدهای چرب امگا ۳ه که کلا واسه بدن به درد بخور و لازمه. علاوه بر این سالمون دارای یه جور چربیه که به اون DHA می گن. DHA رو به مقدار کمی در شیر مادر پیدا میشه و واسه سیستم عصبی کودک خوبه. مصرف ماهی سالمون دوبار در هفته سطوخ DHA رو در بدن زنان بعد از زایمون زیاد می کنه و واسه اون و فرزندش پر فایده س. با این حال باید در خوردن ماهی سالمون دقت کرد چون این ماهی شامل جیوه س. مصرف بقیه غذاهای دریایی به جز ماهی خالمخالی که سطوح جیوه بسیار زیادی داره، به مادران پیشنهاد می شه.

  

سبزیجات برگدار و نون

سبزیجات دارای برگ مانند کلم هم یه ضرورته و هم یه غذای به درد بخور واسه مادرها پس از بارداری. کلم شامل آهن، فولیک اسید و فیبره. خوردن کلم نه فقط مادر رو پر انرژی و فعال می سازه، احساس سبکی به اون میده. از طرفی دیگه هم نون اون قدرا هم که مردم می گن مضر نیس.

هر مادر تازه ای باید تا اونجا که می تونه مواد مغذی مورد نیازش رو تامین کنه تا هم خودش قوی بمونه هم نوزاد اون.

اجناس لبنی کم چرب

اجناس لبنی کم چرب مانند شیر، پنیر، ماست و کره منابع خوبی واسه تامین ویتامین D، ویتامین B و کلسیم  منابع بسیار خوبی واسه مادرها پس از زایمون هستن. کلسیم و ویتامینا نه فقط به عضو نوین خونواده کمک می کنن و اگه مادر تمایلی به دادن شیر خودش به نوزاد نداشته باشه باعث محکم شدن استخوانش می شن. اگه نگران چربی شیر نباشین، شیر پرچرب هم ماده غذایی بسیار خوب و کاملیه.

 

+ 4 ماده غذایی واسه افزایش ویتامین D در بدن

گوشت قرمز بدون چربی

خیلیا علاقه ای به خوردن ماهی ندارن. مادرهایی که تمایلی به خوردن ماهی نشون نمی ده می تونن گوشت قرمز بدون چربی رو دو تا سه بار در هفته در برنامه غذایی خود جا بدن. گوشت قرمزی که چربی اون گرفته شده باشه یه مبع خوب آهن، ویتامین B12 و پروتئینه و با تامین انرژی مادر، به اون در مراقبت از کودک کمک می کنه.

برنج قهوه ای و حبوبات

شاید یه مادر پس از زایمون تصمیم بگیره واسه کم کردن وزن از خوردن کربوهیدراتا دوری کنه، اما این روش واسه کاهش وزن روش مناسبی نیس چون کمبود کربوهیدرات  موجب ضعف و سستی مادر و بدخلقی ایشون می شه. برنج قهوه ای پر از کربوهیدرات و حبوبات منابع خوبی واسه فیبر هستن. مصرف حبوبات یه گزینه بسیار سالم  واسه گیاهخواران، مادرها پس از بارداری و کسانیه که محدودیتای مالی دارن.   

 

.

منبع : kalleh.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *