5 علت کاهش حافظه و راهکارهایی برای پیشگیری از آن

: مجموعه: پیشگیری بهتر از درمان

: 5 دلیل کاهش حافظه و راهکارهایی واسه پیشگیری از اون

یکی از دلیلای فراموشی و کاهش حافظه آپنه خوابه

 

 5 دلیل کاهش حافظه و راهکارهایی واسه پیشگیری از اون

به کار گیری چند دارو به صورت همزمان، افسردگی طولانی و کمبود خواب می تونه منتهی به بروز مشکلاتی در مغز شده و فرد دچار فراموشی شه.

5 دلیل فراموشی و کاهش حافظه

خیلی از افراد بعضی وقتا فراموشی می گیرن و مسائل کوچیکی رو به مدت کوتاهی به یاد نمیارن. معمولاً این افراد در اینجور شرایطی فکر می کنن که این فراموشیای کوچیک نشونه های اولیه فراموشی است؛ اما فراموشی تنها دلیل فراموشی نیس. فراموشی و از دست دادن حافظه ممکنه در هر سنی اتفاق بیفته و دلیلای زیادی داره.

 

Seth Gale، متخصص مغز و اعصاب میگه ممکنه مریضایی که حافظه خود رو از دست میدن، نشونه هایی مثل علائم فراموشی رو توصیف کنن؛ اما دکتر می تونه مشخص کنه که کدوم بخشای مغز دچار مشکل شدن. ایشون تأکید داره که چیزایی مانند به کار گیری چند دارو به صورت همزمان، افسردگی طولانی و کمبود خواب می تونه منتهی به بروز مشکلاتی در مغز شده و فرد دچار فراموشی شه. در بعضی موارد، یک یا چند علتی که در ادامه آورده شده، باعث فراموشی و  از دست دادن حافظه می شه.

 

1- آپنه خواب و کاهش حافظه
یکی از دلیلای فراموشی و کاهش حافظه آپنه خوابه، این مشکل عادی و قابل درمان خواب باعث می شه عمل تنفس چندین بار در طول شب به صورت موقت متوقف شه. در واقع این مشکل با از دست دادن حافظه و زوال عقل رابطه داره. اگه صبحا با سردرد از خواب بیدار میشین و در طول روز خسته هستین یا همسرتون از صدای خروپف بلند شما شکایت می کنه، شایدً دچار آپنه خوابین.

 

اگه آپنه خواب درمان نشه، حافظه مربوط به تعیین راه رو تحت اثر قرار میده. این نوع حافظه در واقع توانایی یادآوری جهتا یا مکان اشیایی مانند کلیدهایتانه. طبق یه تحقیق، خواب عمیق که به عنوان حرکت سریع چشم یا REM هم شناخته می شه، نقش مهمی در حافظه داره. دلیل رابطه آپنه خواب با از دست دادن حافظه اینه که در افراد گرفتار به آپنه خواب، انتقال اکسیژن به مغز چند صدبار در طول شب متوقف می شه. مغز تحت فشار قرار میگیره و فرد دلخواه از خواب بیدار می شه. آسیبی که آپنه خواب به مغز وارد می کنه، ممکنه به صورت علائم جور واجور کاهش حافظه بروز کنه.

 

2- فراموشی و کاهش حافظه به دلیل استرس زیاد
استرس زیاد یا اضطراب می تونه باعث بروز مشکلاتی در قدرت توجه و حافظه شه. این مشکل در میان آدمایی که مشغله کاری زیادی در خونه و محل کار دارن و به اندازه کافی نمی خوابن، بیشتر دیده می شه. معمولاً رفع استرس باعث بهتر شدن حافظه می شه. استرس مزمنی که درمان نشه، می تونه منتهی به افسردگی شه. اینم کارکرد مغز رو تحت اثر قرار میده. مشکلات روحیه رو میشه از راه دارو و مشاوره درمان کرد.

 

3- از دست دادن حافظه با مصرف بعضی داروها
فراموشی و از دست دادن حافظه ممکنه نشون دهنده این موضوع باشه که داروهای شما باید تغییر پیدا کنن. چند نوع داروی جور واجور روی حافظه اثر می ذارن که عبارت ان از:
– قرصای خواب آور
داروهای ضد حساسیت یا همون آنتی هیستامین ها
– داروهای ضد اضطراب
داروهای ضدافسردگی
– یه سری داروهای مسکن
– داروهای مختص کاهش کلسترول
داروهای دیابت

هم اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا اخطار داده که داروهای مختص کاهش کلسترول ممکنه خطر بروز مشکلات جانبی برگشت پذیر در مغز رو زیاد کنه. این مشکلات شامل از دست دادن حافظه و سردرگمیه. یه داروی عادی دیابت نوع ۲ به نام متفرمین (metformin) هم با مشکلات حافظه رابطه داره.

 

4- رابطه کاهش حافظه با سکته خاموش
تغییرات روشن در تفکر و حرکت معمولاً در اثر سکته هاییه که یه سری رگای خونی اصلی رو در مغز می بندن. فراموشی و مشکلات ناچیز حافظه ممکنه کم کم و پس از سکته های خاموشی که رگای خونی کوچیک تر رو می بندن، اتفاق بیفته. این تغییرات در کارکرد مغز که ممکنه شدت اون از ناچیز تا شدید تغییر یابد، آسیب رگی مغز نامیده می شه.

 

واسه پیشگیری از ضعف حافظه به مقدار کافی مایعات بخورین

 

5- ضعف حافظه به دلیل کمبود مواد مغذی در بدن
کمبود ویتامین B12 که واسه کارکرد عادی اعصاب لازمه، می تونه منتهی به پریشونی و گیجی و حتی زوال عقل شه. شما باید روزانه حدود ۲٫۴ میلی گرم B12 در رژیم غذایی خود داشته باشین. این ویتامین در اجناس لبنی، گوشت، ماهی و مواد غذایی غنی شده با ویتامین B12 هست.

 

راهکارهایی واسه پیشگیری از فراموشی و کاهش حافظه

واسه پیشگیری از فراموشی باید از ذهن خود کار بکشین، زیاد بخونین و بنویسین و بذارین که سلولای خاکستری مغزتون کمی کار کنن و عرق بریزن.

اگه از همین امروز تصمیم بگیرین تغذیه سالمی داشته باشین و مصرف مرتب شکلای جور واجور میوه، سبزی و ماهی رو در برنامه غذایی خود بذارین، یه قدم به ایمنی نزدیک شدین.

 

ورزش و حفظ خونسردی و آرامش در کنار راهکارهای قبلی قدمای دیگری به طرف سلامت ذهنی و پیشگیری از فراموشیه و البته باید مراقب باشین که سرتون هم به جایی نخورد.

استفاده روزانه چهار تا پنج فنجون میوه و سبزیجات پهن برگ مثل کلم بروکلی، اسفناج و کاهو بسیار واسه پیشگیری از فراموشی و کاهش حافظه خوبه.

کم آبی، مهم ترین عامل​ از دست دادن حافظه س. پس واسه پیشگیری از ضعف حافظه به مقدار کافی مایعات بخورین.

 

دوری از مصرف زیاد گوشت، قهوه، الکل و سیگار که به تخلیه ذخایر شکلای جور واجور ویتامین منجر می شه، واسه جلوگیری از تحلیل رفتن قدرت ذهنی و فراموشی خیلی خوبه؛ بدون اندازه کافی ویتامینای B6 و B12 و فولات، فراموشی، زوال عقل، پارکینسون، افسردگی، سکته مغزی و دیگه بیماریای مغزی شایع در دوران سالمندی تا رسیدن به ما فاصله زیادی ندارن.

واسه پیشگیری از کاهش حافظه و فراموشی بهتره زبون دیگری بیاموزید. آدمایی که در زندگی روزمره به دو زبون جور واجور صحبت می کنن، توان مغزی بیشتری پیدا می کنن و ذهن اونا قوی تر می شه.

 

حل کردن جدول، بازی شطرنج و کامل کردن پازل و حل موضوع و بازیای فکری و آموختن چیزای نوین هم ذهن شما رو فعال نگه داشته و با کم شدن حافظه و فراموشی مقابله می کنه.

دکتر شما باید از تموم​ داروهای تجویزی و غیرتجویزی که مصرف می کنین، آگاه باشه. چون ترکیب بعضی از داروها باعث گیجی، فراموشی یا آسیب بلندمدت به حافظه می​شه.

جمع آوری : بخش سلامت بیتوته

 

yjc.ir

footofan.com

 

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *