5 علامت هشداردهنده کمبود ویتامین در بدن

: 5 علامت هشداردهنده کمبود ویتامین در بدن

با انبوه غذاهای فست فودی موجود در بازار که در کم ترین زمان آماده می شن و ارزش غذایی کمی دارن، اصلا عجیب نیس که بیشتر بزرگ سالان کمبود ویتامین داشته باشن. براساس پژوهشی که تحقیق گران در دانشگاه ایلینوی انجام دادن، تنها ۱۱.۳ درصد از آدما هرروز اندازه فیبر پیشنهاد شده رو تامین می کنن، و تنها ۴.۷ درصد بزرگ سالان اندازه پتاسیم سفارش شده رو دریافت می کنن. به طور کامل روشنه که باید یه انقلاب خوراکی جدی در جهان اتفاق بیفته تا آدما بتونن انتخابای سالم تر داشته باشن و ویتامینای لازم رو از خوراکیای مصرفی شون دریافت کنن.

۱. جوشای قرمز بزرگ روی پوست به همراه ریزش مو.

این نشونه کمبود ویتامین نشون دهنده اون هستش که شما در رژیم تون غذایی تون ویتامین ب بیش تری نیاز دارین. اگه به شامپوهای موجود در فروشگاه ها دقت کرده باشین، خیلی از اونا شامل بیوتین یا ویتامین ب۷ هستن. این ماده به تحریک رشد مو و ناخن کمک می کنه، و واسه تولید آمینواسید با آنزیمای درون سلولی عکس العمل میده. از اون جایی که بافت مو بیشتر از کراتین، یه جور پروتیین، تشکیل شده مصرف خوراکی های پر از بیوتین به رشد بهتر مو کمک می کنه. خوراکیای پر از بیوتین شامل مغزها و دانه ها، آوکادو، حبوبات، موز، تمشک، توت فرنگی، گریپ فروت، و سیب زمینی شیرین هستن.

اگه جوشای قرمز روی پوست تون دارین، شاید کمبود نیاسین داشته باشین. این ماده مغذی به کارکرد بهتر انداما و بازسازی دی ان ای کمک می کنه. خوراکیای پر از نیاسین شامل موز، بادام زمینی، آوکادو، و کدو حلوایی یا تخمه آفتابگردان هستن.

۲. لبای تون، مخصوصا گوشه های لب، خشک می شن.

اگه آسیب زبون دردناک رو هم تجربه کردین، این می تونه نشونه کمبود آهن، زینک، و ویتامین ب باشه. اگه مقدار زیادی میوه، سبزیجات، یا غلات کامل مصرف نمی کنین، تلاش کنین اندازه بیش تری از این خوراکیا رو در رژیم غذایی تون بذارین. مخصوصا تلاش کنین موز، سبزیجات برگی تیره(مخصوصا اسفناج و کلم سبز)، نخودفرنگی، عدس، مغزها، دانه ها، و سیب زمینی استفاده کنین.

۳. سطح انرژی تون خیلی پایینه.

احساس سستی یا افسردگی تکراری می تونه نشونه کمبود ویتامین باشه. بسیای از آدما که از افسردگی رنج می برن، مواد مغذی پیشنهاد شده رو، مخصوصا ویتامین د و ویتامین ب، از رژیم غذایی روزانه شون دریافت نمی کنن. آهن، منیزیم، ویتامین ب۱۲، و فولیک اسید می تونن به بدن مون انرژی بدن، پس اگه تازگیا احساس خستگی می کنین، شاید با کمبود این مواد مغذی مواجه هستین.

خوراکیای پر از آهن شامل، توفو، بادام، خرما، لوبیاها، عدس، و مخصوصا سبزیجات برگی تیره هستن. واسه منیزیم می تونین سبزیای برگی تیره، مغزها، آوکادو، لوبیاها، موز، غلات کامل، و حتی شکلات استفاده کنین. هرچند ویتامین ب۱۲ به طور طبیعی فقط در اجناس حیوونی یافت می شن، می تونین خوراکیای پر از ب۱۲ مانند مخمر مغذی و شیر و ماستای گیاهی رو انتخاب کنین. در آخر، خوراکیای پر از فولیک اسید شامل بروکلی، چغندر، مارچوبه، و سبزیای تیره هستن.

۴. دستا و پاهای تون بی حس یا مورمور می شن.

این نشونه با مشکلات سیستم عصبی درارتباطه، که با ویتامین ب برطرف می شه. اگه این حالت رو تجربه کردین، باید مصرف خوراکیای پر از ویتامین ب رو بالا ببرین، که قبلا از اونا نام بردیم. بی حسی دستا و پاها معمولا با نوسانات خلقی و ناتوانی از تفکر روشن همراه س. همه اینا به سیستم عصبی مربوط می شه، پس واسه حفظ کارکرد درست این سیستم، گیاه های کامل خام بیش تری بخورین، یا اگه مصرف همه مواد مغذی لازم واسه تون سخته، ویتامین ب کمپلکس دریافت کنین.

۵. به طور تکراری دچار گرفتگی عضلات، مخصوصا در ساق و پنجه پا میشین.

گرفتگی عضلات به معنی کمبود منیزیم، کلسیم، و مخصوصا پتاسیمه. خیلی از آدما که تمرینای بدنی سخت انجام میدن اونو تجربه می کنن، چون نسبت به بقیه آدما ویتامینا و مواد معدنی بیش تری رو همراه با تعریق از دست میدن. مخصوصا اگه مرتب تمرین و ورزش می کنین، باید مطمئن شید اندازه منیزیم، کلسیم، و پتاسیم از دست رفته رو جبران می کنین، تا با کمیود ویتامین مواجه نشید. قبل از این تعدادی از منابع منیزیم رو در مورد ۳ نام بردیم، اما واسه تامین کلسیم می تونین سبزیای برگی تیره، مغزها و دانه ها، شیره های گیاهی، انجیر و پرتقال مصرف می کنین. واسه پتاسیم، موز بهترین منبع، و کدو، سیب زمینی، آوکادو، گوجه فرنگی، لوبیا قرمز، سیب، و شیره های گیاهی منابع دیگه اون هستن.

نکته اصلی: اگه می خواین همه مواد مغذی و معدنی لازم رو تامین کنین، همیشه به منابع خوراکی اونا مراجعه کنین. یعنی اول تلاش کنین همه موادی مغذی رو از خوراکیای گیاهی دریافت کنین، و درصورت نیاز به ویتامینا و مواد معدنی دیگه از منابع غنی شده استفاده کنین. ، اگه گوشت نمی خورید یا مخصوصا اگه به طور کامل گیاه خوار هستین، حتما از مکملای ویتامین ب۱۲ به طور مرتب استفاده کنین، آمپول ب۱۲ تزریق کنین، یا خوراکیای غنی شده با ب۱۲ بخورین.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *