5 دلیل خوب برای مصرف تخم مرغ | سبزیجات

5 دلیل خوب واسه مصرف تخم مرغ

بر خلاف گذشته که تخم مرغ به عنوان یه ماده غذایی ناجور تلقی می شد امروزه کارشناسان فکر می کنن که این «بیضی خوشمزه» ارزش غذایی زیادی داره.

در مطلب پیش رو 5 دلیل خوب واسه مصرف تخم مرغ ارائه می دیم و تصمیم بردوش خودتون می ذاریم که از این ماده غذایی به درد بخور استفاده کنین با نه. تخم مرغ واسه سلامتی بدن خیلی خوبه. تخم مرغ رو به صورت کامل استفاده کنین چون درصد کلسیم و آهن اون در زرده اون و نصف پروتئینای اون در سفیده هستش.

 

تخم مرغ پر از ویتامینه

همین تخم مرغ کوچیک شامل ویتامینای لازم متفاوتیه که واسه سلامت بدن لازمن مثل:

ویتامین B2 که باعث می شه بدن مواد غذایی رو به انرژی تبدیل کنه.

ویتامین B12 که واسه تولید گلبولای قرمز لازمه.

ویتامین A یا همون رتینول که قوه بینایی رو تقویت می کنه.

ویتامین E که با رادیکالای آزاد مقابله می کنه. رادیکالای آزاد به سلولا و بافتای بدن آسیب می زنه که دلیل اصلی دچار شدن به سرطان است.

باید بدونین که ویتامین A و B2 هم اینکه واسه رشد مفیدن. حتماً به کودکانتون تخم مرغ بدین. مصرف تخم مرغ واسه رشد اونا خیلی خوبه.

تخم مرغ همیار لاغریه

حتماً تعجب کردین؟ تخم مرغ رو چه به لاغری؟ مطمئنا قبل از این بارها شنیدین که تخم مرغ باعث چاقی می شه یا واسه سلامتی مضره. اما باید بدونین که یافته های پژوهشی که در Rochester Center for Obesity Research انجام شده نشون میده مصرف تخم مرغ واسه صبحونه باعث می شه که 400 کالری کمتری دریافت کنین. این اندازه کاهش کالری به این معنیه که در ماه 1.3 کیلو گرم وزن کم می کنین.

شایدً دلیل این مسئله اینه که تخم مرغ احساس سیری طولانی یه مدت تولید می کنه و بعد از خوردن اون شما احتیاجی به مصرف میان وعده احساس نمی کنین. درسته که تخم مرغ شامل کلستروله اما هیچ دلیل راضی کننده ای وجود نداره که تخم مرغ اندازه کلسترول خون رو زیاد می کنه.

 

تخم مرغ پر از مواد معدنی لازمه

تخم مرغ پر از آهن، روی و فسفره که بدن به اونا نیاز زیادی داره. خانوما بعد از عادت ماهیانه این مواد معدنی رو از دست میدن و باید اونو جبران کنن وگرنه کمبود این مواد باعث ایجاد احساس خستگی در اونا شده و زود رنج و بداخلاق می شن.

محققان دانشگاه Caroline du Nord فرانسه دیدن که یکی از ترکیبات زرده تخم مرغ به نام کولین choline احتمال دچار شدن به سرطان سینه رو به اندازه

 24 درصد کم می کنه

روی یا همون زینک یکی از عناصر لازمه که سلامت سیستم ایمنی بدن رو تضمین می کنه و باعث می شه بدن مواد غذایی مصرفی رو به انرژی تبدیل کنه. فسفر یه نقش کلیدی در تأمین سلامت استخون ها و دندونا اجرا می کنه.

علاوه بر این تخم مرغ شامل ید هم هست که واسه هورمونای تیروئید حیاتی حساب می شه و سلنیوم موجود در اون، آنتی اکسیدانیه که در مقابله با سرطان موثر عمل می کنه.

 

تخم مرغ کالری کم و پروتئین خوبی داره

یه عدد تخم مرغ متوسط 70 تا 85 کالری و 6.5 گرم پروتئین داره. سه عدد تخم مرغ (210 تا 225 کالری) شامل 19.5 گرم پروتئینه. زنان به صورت میانگین روزانه به 50 گرم پروتئین نیاز دارن. یعنی اینکه 3 عدد تخم مرغ نصف نیازای روزانه اونا رو تأمین می کنه. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نیاز به پروتئین در افراد جور واجور با در نظر گرفتن وزن و اندازه فعالیتای روزانه اونا فرق داره و لازم نیس همه نیازای یه فرد به پروتئین فقط با یه ماده غذایی تامین شه. پیشنهاد می کنیم واسه شناخت اندازه نیازتون با دکتر مشورت کنین.

یه بشقاب املت با 3 عدد تخم مرغ به همراه نون کافیه تا چندین ساعت احساس سیری کرده و احتیاجی به خوردن غذا احساس نکنین.

 

تخم مرغ با سرطان سینه مقابله می کنه

یافته های پژوهشی که در سال 2003 در دانشگاه هاروارد انگلیس انجام شد نشون میده نوجوانانی که روزانه 3 عدد تخم مرغ مصرف می کنن در سنین بزرگسالی کم تر به سرطان سینه گرفتار می شن. در سال 2005 تحقیقای دیگری انجام شد و محققان ثابت کردن زنائی که در هفته 6 عدد تخم مرغ می خورن 44 درصد کمتر از زنائی که در هفته 2 عدد یا کمتر تخم مرغ می خورن به سرطان سینه گرفتار می شن.

در آوریل سال 2008، محققان دانشگاه Caroline du Nord فرانسه دیدن که یکی از ترکیبات زرده تخم مرغ به نام کولین choline احتمال دچار شدن به سرطان سینه رو به اندازه 24 درصد کم می کنه. مصرف دو عدد تخم مرغ واسه صبحونه نصف نیاز روزانه بدن رو به این ماده تأمین می کنه.

فاطمه مهدی پور


مطالب در رابطه:

سایه روشنای مصرف تخم مرغ

تخم مرغ؛ غنی ترین

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *