5 دلیل خوب برای مصرف بیشتر پیاز | سبزیجات

5 دلیل خوب واسه مصرف بیشتر پیاز

شاید شمام مانند نگارنده این متن در دوران کودکی از پیاز متنفر بودین و دیدن پیاز پخته در غذا یکی از وحشتناک ترین صحنه های زندگی کودکانه تون بوده. اما بزرگ تر که میشیم همون پیاز نفرت انگیز به یکی از خوراکیای مورد علاقه مون تبدیل می شه.

 

پیاز یکی از پر مصرف ترین و پر طرفدارترین مواد غذایی موجود در هر آشپزخانه ایه. بیخود نیس وقتی کودکی رو میگذرونیم یکی از طرفداران پر و پا قرص این ماده غذایی میشیم. چون همین پیاز خودمون ضدسرطان و ضد دیابت است، باعث جریان بهتر خون می شه، با کلسترول بالا مقابله می کنه و چیزای دیگه ای به جز اینا. با ما همراه باشین تا بگیم این ماده غذایی چه خواصی داره و چیجوری باید ازش استفاده کنین تا خواص بیشتری عایدتان شه.

 

پیاز خواص ضد سرطانی داره

پیاز از دچار شدن به بعضی از سرطانا پیشگیری می کنه و حتی می تونه جلوی رشد سلولای سرطانی رو بگیره. یافته های تحقیقای زیاد نشون میده که پیاز می تونه باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله گوارش شه.

می پرسین به چه دلیل؟ به خاطر این که پیاز شامل آنتی اکسیدانایی مثل آنتوسیانین و کرستینه که خواص ضدسرطانی دارن. یافته های یه تحقیق فرانسوی که روی موشای گرفتار به سرطان کولون انجام شده نشون میده عصاره پیاز می تونه جلوی افزایش سلولای سرطانی رو بگیره.

روش مصرف

درسته که نمی شه مثلاً یه قابلمه پیاز بار بذارین و بخورین. همیشه پیاز واسه طعم دار کردن خوراکیا استفاده می شه. بهتره بدونین که پیاز سفید در مقایسه با پیاز قرمز یا زرد شامل آنتی اکسیدان های کمتریه. پیاز رو با مواد غذایی دیگه که پر از آنتی اکسیدانه استفاده کنین مثل سبزیجات رنگی.

 

پیاز با کلسترول مقابله می کنه

پیاز خواص ضد کلسترولی داره. این خاصیت پیاز مدیون خواص آنتی اکسیدانی و امگا 3های موجود در اون هستش. در واقع پیاز به کمک امگا3های خود به کم شدن اندازه تری گلیسیرید خون کمک می کنه. تری گلیسیریدها چربیایی هستن که بدن به عنوان انرژی از اونا استفاده می کنه.

پیاز از دچار شدن به بعضی از سرطانا پیشگیری می کنه و حتی می تونه جلوی رشد سلولای سرطانی رو بگیره. یافته های تحقیقای زیاد نشون میده که پیاز می تونه باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله گوارش شه

هنوز به طور دقیق رابطه بین تری گلیسیرید و کلسترول مشخص نشده اما کارشناسان می گن وقتی که اندازه تری گلیسیرید بالا میره اندازه کلسترول خوب کم میشه و اینطوری کلسترول بد خطرناک تر شده منتهی به بسته شدن رگای خونی می شه.

روش مصرف

واسه استفاده بیشتر از آنتی اکسیدانا از پیاز قرمز یا زرد استفاده کنین. می تونین از پیاز خام واسه جفت و جور شکلای جور واجور سالادها استفاده کنین. وقتی که می خواین پیاز رو بپزید و یا سرخ کنین از روغن زیاد استفاده نکنین. پیاز خام آنتی اکسیدانای بیشتری داره. پخت و پز اندازه آنتی اکسیدانای این ماده غذایی رو به اندازه کم کم می کنه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که پیاز به تنهایی معجزه نمی کنه. وقتی خواص این ماده غذایی بیشتر می شه که در چهار چوب یه تغذیه سالم و جور واجور شامل میوه و سبزیجات پر از آنتی اکسیدان مصرف شه.

 

پیاز واسه رگای خونی خوبه؟

هر چند این خاصیت پیاز به پای سیر نمی رسه اما باید بدونین که پیاز به گردش خون بهتر کمک زیادی می کنه. یافته های یه تحقیق انگلیسی نشون میده آدمایی که روزانه سوپ پیاز می خورن کمتر دچار انباشتگی جرم در رگای خونی شون می شن. البته تحقیقات در این مورد بازم ادامه داره.

در واقع پیاز شامل آنتی اکسیدانا و ترکیبات سولفیدی (گوگرددار) است و به خاطر همین واسه رگا خوبه. هم اینکه باید بدونین که این ماده غذایی به درد بخور شامل امگا 3 هم هست که اندازه کلسترول خون رو پایین می آورد. پتاسیم موجود در اون، نمک بیشتر از اندازه بدن رو دفع می کنه و به خاطر همین قلب و رگای خونی رو در سلامت نگه می داره.

روش مصرف

حتماً سر سفره پیاز خام داشته باشین. در جفت و جور سالادهایتان از این ماده غذایی غافل نشید. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین پیاز خام شامل آنتی اکسیدانای بیشتریه.

پیاز همیار لاغری

اصلاً هر ماده غذایی که باعث لاغری شه عزیزتره. اگه می خواین لاغر شید پیاز رو وارد برنامه غذایی تون بکنین. اول به خاطر این که پیاز شامل فیبره. فرقی نمی کنه که خام باشه یا پخته! فیبرهای موجود در اون داخل دستگاه گوارش حجیم می شه و به خاطر همین احساس گرسنگی رو کم می کنه. این ماده غذایی هم اینکه ادرار آوره و به دفع سموم بدن کمک می کنه. در آخر باید بگیم که پیاز اندازه تری گلیسیرید خون رو کم می کنه. تری گلیسیریدها چربیای جمع شده در بافتای چربی بدن هستن که در شکم، رانا و چیزای دیگه ای به جز اینا انباشته می شن.

روش مصرف

فرقی نمی کنه چه پیازی باشه! اگه می خواین لاغر شید پیاز سفید، قرمز، زرد، خام و پخته بخورین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در پخت اون از روغن زیادتر از اندازه استفاده نکنین.

 

پیاز خواص ضد دیابتی داره

پیاز یه ماده غذایی به درد بخور واسه بیماران گرفتار به دیابت است. به نظر بعضی از کارشناسان نباید در مصرف اون زیاده روی کرد چون شامل اندازه قابل توجه ای گلوسیده. اما همین پیاز تری گلیسیرید خون رو کم می کنه. همون کاری که انسولین مخصوصا در افراد گرفتار به اضافه وزن انجام نمی ده. واقعیت اینه که پیاز شامل ماده ای به نام گلوکوکینینه که حرف و حدیث زیادی در مورد اون هست. به نظر بعضی از کارشناسان این ماده اندازه قند خون رو کم می کنه.

یافته های یه تحقیق انگلیسی نشون میده آدمایی که روزانه سوپ پیاز می خورن کمتر دچار انباشتگی جرم در رگای خونی شون می شن

به نظر یه سریای دیگه گلوکوکینین باعث تحریک پانکراس می شه که وظیفه کنترل اندازه گلوکز رو داره. در هر حال تأثیری که پیاز در مقابله با مشکلات قلبی عروقی داره واسه آدمایی که از دیابت نوع دو رنج می برن و یا پتانسیل دچار شدن به اونو دارن خوبه.

روش مصرف

بهتره در این مورد نظر دکتر معالج خود رو جویا شید. در واقع دکتر شما بهتر می تونه تشخیص بده که شما می تونین از پیاز استفاده کنین یا نه.

 

با بوی بد دهن بعد از مصرف پیاز چه کنیم؟

خیلیا از ترس بوی دهن از مصرف پیاز خام دوری می کنن. با این حال مقابله با بوی بد دهن بعد از خوردن پیاز خام کار خیلی سختی نیس. کافیه مقداری جعفری، موز یا کیوی بخورین. بعد از مصرف سیر یا پیاز مقداری جعفری خام بجوید. می بینین که موثر واقع می شه.

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *