5 دلیل خوب برای خوردن گوجه‌فرنگی | سبزیجات

5 دلیل خوب واسه خوردن گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از اون دسته سبزی- میوه هاییه که میشه در هر فصلی و به نوعای جورواجور مصرف کرد. داخل سالاد، به صورت املت، گوجه فرنگی شکم پُر، کنار خورشا و چیزای دیگه ای به جز اینا.

 

باید بدونین که گوجه فرنگی شامل خواص زیادیه. یعنی می تونه از دچار شدن به سرطان پیشگیری کنه، سکته مغزی رو از شما دور کنه، باعث خوش اندامی شما شه و چیزای دیگه ای به جز اینا. با ما باشین تا با 5 دلیل خوب واسه مصرف بیشتر گوجه فرنگی آشنا شید.

 

 

١- گوجه فرنگی واسه پیشگیری از سرطان

لیکوپنا ترکیبات اصلی گوجه فرنگی هستن که خواص فوق العاده ای دارن. این رنگدونه های قرمز – نارنجی رنگ که به خونواده کاروتنوئیدها تعلق دارن خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارن. یعنی اینکه تموم قد در برابر رادیکالای آزاد مضر مقابله می کنن. یافته های تحقیق زیادی که در سالای بین 1986 و 1998 انجام شده نشون میده آدمایی که هر هفته دست کم دو مرتبه سس گوجه فرنگی مصرف می کنن خطر دچار شدن به سرطان پروستات رو به اندازه 36 درصد کاهش میدن. در سال 2013 محققان فرانسوی روی موشای آزمایشگاهی بررسیایی انجام داده و به این نتیجه رسیدن که لیکوپنا ضدسرطان هستن. این محققان مخصوصاً به آقایون پیشنهاد می کنن که گوجه فرنگی بیشتری مصرف کنن چون اونا رو در برابر سرطان پروستات مقاوم می کنه. باید بدونین که گوجه فرنگی بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای است، رژیمی که خطر دچار شدن سرطان رو کم می کنه.

 

٢- گوجه فرنگی بخورین تا سکته مغزی نکنین

گوجه فرنگی خطر سکته مغزی رو کم می کنه. می پرسین به چه دلیل؟ به خاطر اینکه لیکوپن موجود در این میوه اکسایش چربیا رو کم می کنه. این اکسایش باعث تشکیل پلاکای عروقی می شه و این رسوب چربیا باعث بسته شدن رگا شده و خطر سکته مغزی رو بالا می بره. اگه از فشارخون بالا هم رنج می برید حتماً گوجه فرنگی بیشتری بخورین. پیشنهاد می کنیم صبحا به صورت ناشتا یه لیوان آب گوجه فرنگی بخورین.

حساسی دارن خوب نیس. البته می تونین پوست اونو کرده و دانه هاش رو

خالی کنین و بعد داخل آب جوش بندازین تا این خاصیتش از بین بره

٣- گوجه فرنگی خستگی هاتون رو به دست باد میده

گوجه فرنگی شامل ویتامینای خیلی از جمله ویتامین A، C، B3، B6، E و k هستش. از بین این ویتامینا ویتامین C واسه مقابله با خستگی و ایجاد احساس نشاط و سرزندگی فوق العاده س. ویتامین C نقش زیادی در حفاظت از سلولا داره و اثرات رادیکالای آزاد و آلاینده ها رو کم می کنه. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین وقتی اثر این ویتامین چند برابر می شه که آنتی اکسیدانای دیگری مانند کاروتنوئیدها و پولی فنولای بیشتری هم جذب کنین. گوجه فرنگی پر از ویتامین C و کاروتنوئیدهاست و به خاطر همین هم یه میوه ضدپیری حساب می شه. اگه می خواین همیشه جوون و سرحال بمونین گوجه فرنگی رو دریابید.

۴- گوجه فرنگی واسه اینکه خوش اندام باشین

گوجه فرنگی شامل اندازه زیادی آب (93 تا درصد) و قند کمیه. به خاطر همین هم تشنگی رو برطرف کرده و کالری کمی به بدن میرسونه. در واقع هر 100 گرم گوجه فرنگی حدود 17 کیلوکالری انرژی داره. به خاطر همین اگه دنبال لاغری هستین و رژیم گرفتین می تونین با خیال راحت به این سبزی – میوه اعتماد کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که گوجه فرنگی به هضم غذا و دفع راحت کمک می کنه. اگه مشکل هضم دارین می تونین بعد از غذا یه عدد گوجه فرنگی تازه و به طور کامل رسیده بخورین.

 

۵- گوجه فرنگی واسه داشتن پوستی قشنگتر و جوون

گوجه فرنگی پر از لیکوپنه و به خاطر همین هم با پیری سلولا مقابله می کنه. این آنتی اکسیدان با رادیکالای آزاد که باعث پیری پوست می شن مقابله می کنه. به نظر بیشتر کارشناسان پوست، گوجه فرنگی می تونه منافذ پوست رو منقبض کرده و اونو پاک سازی کنه. اگه طرفدار ماسکای طبیعی هستین می تونین واسه پاک سازی و تمیزی پوستتون از گوجه فرنگی استفاده کنین. چند ورق گوجه فرنگی روی صورتتون بذارین و بعد از 15 دقیقه شستشو بدین. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این روش به درد پوهای چرب می خوره.

محققان مخصوصاً به آقایون پیشنهاد می کنن که گوجه فرنگی بیشتری مصرف کنن چون اونا رو در برابر سرطان پروستات مقاوم می کنه. باید بدونین که گوجه فرنگی بخشی

از رژیم غذایی مدیترانه ایه، رژیمی که خطر دچار شدن سرطان رو کم می کنه

گوجه فرنگی: حواستون به معده تون باشه

گوجه فرنگی خاصیت اسیدی داره و به خاطر همین واسه آدمایی که معده حساسی دارن خوب نیس. البته می تونین پوست اونو کرده و دانه هاش رو خالی کنین و بعد داخل آب جوش بندازین تا این خاصیتش از بین بره. مصرف گوجه فرنگی مخصوصا گوجه فرنگی خام می تونه واسه بعضی افراد آلرژی زا باشه حتی می تونه باعث شوک آنافیلاکسی شه که یه آلرژی غذایی تقریبا نادره. پیشنهاد می کنیم اگه دچار اسهال شدید هم از مصرف گوجه فرنگی دوری کنین چون باعث بدتر شدن وضعیت می شه.

 

چند پیشنهاد کلی

می تونین گوجه فرنگی رو به نوعای جورواجور استفاده کنین. گوجه فرنگی تازه شامل بیش ترین اندازه ویتامین C هستش. وقتی که اونو تفت می دین یا می پزید لیکوپنای اون بیشتر جذب بدن می شه. البته پیشنهاد می کنیم واسه پختن یا تفت اون از کمی روغن استفاده کنین چون در این صورته که لیکوپنای اون بیشتر جذب می شه. اگه به گوجه فرنگیای ارگانیک دسترسی دارین حتماً بیشتر از اونا استفاده کنین چون شامل آنتی اکسیدانای بیشتری هستن.

 

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *