5 دلیل خوب برای خوردن مارچوبه | سبزیجات

5 دلیل خوب واسه خوردن مارچوبه

مصرف مارچوبه از دچار شدن به بعضی از سرطانا پیشگیری می کنه. می پرسین به چه دلیل؟ به خاطر اینکه شامل ویتامینای A،C،E،K، کروم و مشتقات سیستئین هست که اندازه تولید مولکولای گلوتاتیون رو زیاد می کنه.

 

بیشتر ما ایرونیا عادت کردیم به خوردن سالاد شیرازی، سبزی خوردن، سبزیجات معمولی و چیزای دیگه ای به جز اینا. واسه بعضی زمان میبره که ذائقه اشان رو به سبزیجات دیگری مانند مارچوبه عادت بدن؛ اما این ماده غذایی خیلی ساده با شکلای جور واجور سالادها ترکیب می شه و در کنار شکلای جور واجور غذاها جا میگیره و خواص زیادی هم داره. در این مطلب شما رو با گوشه ای از خواص مارچوبه آشنا می کنیم.

 

مارچوبه واسه مقابله با یبوست

اگه مدتیه که دستگاه گوارشتان تنبل شده و یبوست گرفتین می تونین به مارچوبه اعتماد کنین. این سبزی یکی از منابع خوب فیبرهای غذاییه. مارچوبه شامل فیبرهای محلول و غیر محلول در آب به نام «پکتین» و «موسیلاژ» و چیزای دیگه ای به جز اینا هستش که واسه مقابله با یبوست بسیار مفیدن. به خاطر اینکه این فیبرها آب رو به خود گرفته و دفع مواد زائد رو از راه روده ها آسون تر می کنن. در واقع این فیبرها و ترکیبات موجود در ساقه مارچوبه تنبلی روده ها رو از بین می برن. اگه دچار یبوست هستین می تونین با مصرف مارچوبه بدون ترس از آسیب رسوندن به مخاط روده ها با یبوست مقابله کنین.

 

مارچوبه خواص دیورتیک داره

نسبت پتاسیم به سدیم موجود در مارچوبه 270 به 3 هستش. این اندازه بالای پتاسیم به افزایش اندازه ادرار کمک می کنه. علاوه بر این مارچوبه شامل ترکیبی به نام «آسپاراژین» است که خواص دیورتیک داره یعنی حجم ادرار رو بیشتر کرده و هم به دفع سموم از کلیه ها کمک می کنه.

از دچار شدن به مریضیای قلبی عروقی پیشگیری کنه چون می تونه اندازه

هموسیستئین خون رو کنترل کنه

مارچوبه واسه مقابله با رسوب کلسترول

محققان مارچوبه رو بین پونزده سبزی شامل «گلوتاتیون» دسته بندی کردن. گلوتاتیون مولکولیه که به دفع کلسترول مضر کمک می کنه. مارچوبه هم اینکه شامل فیبره که باعث کاهش و جلوگیری از رسوب کلسترول می شه. به خاطر همین به آدمایی که مراقب کلسترول خونشون هستن پیشنهاد می شه مارچوبه رو در برنامه غذایی خود داشته باشن و از خواص اون بهره مند شن.

مارچوبه خطر دچار شدن به سرطان رو کم می کنه

مصرف مارچوبه از دچار شدن به بعضی از سرطانا پیشگیری می کنه. می پرسین به چه دلیل؟ به خاطر اینکه شامل ویتامینای A،C،E،K، کروم و مشتقات سیستئین هست که اندازه تولید مولکولای گلوتاتیون رو زیاد می کنه. تموم ویتامینا و ترکیباتی که ذکر شد قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارن. به خاطر همین هم با مولکولای سرطان زایی مانند رادیکالای آزاد یا سموم بدن مقابله می کنن. مارچوبه هم اینکه شامل فلاوونوئیدها به خصوص «روتین» هستش که خواص ضدسرطانی بالایی دارن.

این سبزی به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالای ترکیباتش یکی از بهترین انتخابا واسه پیشگیری از دچار شدن به سرطان استخون، سرطان سینه، سرطان کولون، سرطان گلو و سرطان ریه می شه.

 

مارچوبه محافظ قلب

«هوموسیستئین» یه اسیدآمینه معروفه که باعث افزایش خطر دچار شدن به مریضیای عروقی می شه. تجمع این اسیدآمینه در خون به رگا آسیب می زنه به خاطر اینکه باعث تشکیل پلاک آترواسکلروزی می شه. به خاطر همین لازمه که به هر ترتیبی از تشکیل این ترکیبات مضر جلوگیری کرد. مارچوبه به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند فولات و ویتامینای گروه B می تونه از دچار شدن به مریضیای قلبی عروقی پیشگیری کنه چون می تونه اندازه هموسیستئین خون رو کنترل کنه. اضافه کردن این سبزی به غذاهایتان یعنی جذب بیشتر ویتامین E. باید بدونین که این ویتامین هم شامل قدرت آنتی اکسیدانی بالایی بوده و واسه پیشگیری از مریضیای قلبی عروقی لازمه. واسه مراقبت از قلبتون در کنار غذا مارچوبه هم بخورین.

 

توجه توجه

مصرف مارچوبه به دلیل خواص دیورتیک اون واسه آدمایی که دچار مشکل کلیوی هستن پیشنهاد نمی شه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مصرف زیادتر از اندازه مارچوبه به دلیل دارا بودن اسید اگزالیک می تونه باعث بروز سنگ کلیه شه. اگه از مریضی کرون رنج می برید هم باید بدونین که فیبرهای موجود در این سبزی می تونه براشون مشکل ساز شه.

 

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *