5 قانون برای بهبود ترشح هورمون ها | تغذیه سالم

آکایران :اگه دچار مشکلات هورمونی هستین و یا می خواین کنترل بیشتری روی این ترشحات شیمیایی مغز داشته باشین باید در مصرف بعضی مواد غذایی احتیاط بیشتری داشته باشین.

فاطمه مهدی پور –

5 قانون واسه بهبود ترشح هورمونا

تغذیه و مواد غذایی یکی از عوامل مهم در کنترل هورمونا هستن. اگه دچار مشکلات هورمونی هستین و یا می خواین کنترل بیشتری روی این ترشحات شیمیایی مغز داشته باشین باید در مصرف بعضی مواد غذایی احتیاط بیشتری داشته باشین. با ما باشین تا با 5 قانون تنظیم هورمونا بیشتر آشنا شید.

مصرف اجناس غذایی صنعتی به خاص مواد غذایی شامل افزودنیای غذایی رو ترک کنین
غذاهای صنعتی شامل ترکیبات آسیب رسانی مانند شکلای جور واجور افزودنیا و مواد نگهدارنده هستن که ترشح هورمونا رو با مشکلات جدی مواجه میسازن. این مواد مثلا باعث افزایش اندازه استروژن (هورمون زنونه) در برابر تستوسترون (هورمون مردونه مسئول رشد عضلات) می شه. درسته که بدن ما میتونه این ترکیبات رو دفع کنه و مصرف اندازه کمی از اونا قابل تحمله. اما مصرف زیاد اونا حتی می تونه باعث افزایش هورمونای زنونه در آقایون شه. این اثر تا جایی هست که حتی منتهی به تغییر جنسیت در ماهیا می شه. تا جایی که در رودخانه هایی که اندازه آلودگی اونا به بقایای داروها (بقایای داروهای استروژن) بیشتره 80 درصد ماهیا ماده شدن.

کالریای به درد بخور دریافت کنین
با مصرف هر ماده غذایی مقداری کالری وارد بدن تون می شه. این اندازه با در نظر گرفتن نوع غذا فرق داره. بهترین کار اینه که کالری لازم بدن با مصرف مواد غذایی شامل چربیای به درد بخور، پروتئین به اندازه متعادل و کربوهیدراتای کم دریافت شه. البته هرکی بنا به شرایط بدنی و اندازه فعالیت باید این اندازه رو کم یا زیاد کنه. مثلا ورزشکاران می تونن کربوهیدراتا و پروتئینای بیشتری مصرف کنن چون بدن شون نیاز بیشتری داره.
بنا : در مورد کربوهیدراتا به چربیای دور شکم خود توجه کنین. در صورت داشتن شکمی بزرگ لازمه که کربوهیدراتا رو به کمترین حد ممکن برسونین. شما می تونین انرژی خود رو از منابع غذایی چربیای به درد بخور دریافت کنین. البته در صورت نداشتن شکم هم بهتره بدونین که مصرف زیاد کربوهیدراتا پیشنهاد نمی شه. بدن واسه مقابله با کربوهیدراتا اندازه انسولین رو زیاد می کنه. این هورمون هم انرژی دریافتی از کربوهیدراتا رو به صورت چربی ذخیره سازی می کنه. علاوه بر این، با مصرف کربوهیدرات بیشتر و ترشح انسولین بیشتر فرصت کافی واسه هورمونای دیگه مثل هورمون رشد باقی نمی مونه. حتماً میدونید که این هورمون واسه رشد عضلانی لازمه. اگه کربوهیدراتا به صورت قند و مواد قندی مصرف بشن باعث ایجاد کمبود مواد معدنی در بدن هم می شن.

هر میوه ای رو در فصل اون استفاده کنین. چون میوه ها و سبزیجات گلخانه ای متحمل روندی می شن تا در فصلی دیگه ارائه شن و این روند واسه هورمونا مناسب نیس

در مورد پروتئینا باید همیشه یادتون باشه که بدن واسه ساخت و زنده کردن بافتای عضلانی و هم اینکه تولید بعضی هورمونا به این مواد مغذی نیاز داره. اگه اهل ورزش هستین نیازتون به پروتئین زیاد می شه. اندازه نیاز روزانه به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 1 تا 2 گرمه.
در آخر باید گفت که بهترین کالریای دریافتی از منابع غذایی چربیای خوبه. این غذاها واسه تولید هورمونا و هم اینکه ساخت سلولا لازم و لازمن. بدن ما به اسیدهای چرب اشباع نشده مونو (امگا 6)، کلسترول و اسیدهای چرب اشباع نشده پلی (امگا 6 و امگا 3) نیاز داره. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که زیاده روی در مصرف این اسیدهای چرب و یا نبود رعایت نسبت اونا (مصرف زیاد امگا 6 نسبت به امگا 3ا) می تونه باعث بروز التهاب در بدن شه. اسیدهای چرب غیراشباع و کلسترول واسه تولید هورمونا و ساخت دیگه سلولا لازمن. در صورت نبود مصرف چربیا ترشح هورمونا هم با مشکل منطقی می شن.

مصرف اجناس لبنی رو به کمترین حد ممکن برسونین
اگه دچار مشکلات هورمونی از هر یک جور هستین در مصرف لبنیات احتیاط کنین. اجناس لبنی مانند بیشتر پنیرها پر از کربوهیدرات و چربی هستن. این ترکیبات باعث کم شدن اندازه مواد معدنی بدن شده و مستقیما در ترشح هورمون مشکل ایجاد می کنن. اگه نسبت به ترکیبات این مواد غذایی مانند لاکتوز هم حساسیت داشته باشین مطمئنا مشکل واکنشای التهابی هم به مشکلات دیگه اضافه می شه. البته به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین با وجود بدنامی کره، اما این محصول لبنی در صورت مصرف متعادل اون باعث بهتر شدن ترشح هورمونا می شه.

میوه ها و سبزیجات رسیده فصل رو انتخاب کنین
در انتخاب و مصرف میوه ها و سبزیجات به فصل اون دقت کنین. هر میوه ای رو در فصل اون استفاده کنین. چون میوه ها و سبزیجات گلخانه ای متحمل روندی می شن تا در فصلی دیگه ارائه شن و این روند واسه هورمونا مناسب نیس. هر میوه ای در فصل خود طعم بهتری داره و اندازه ویتامینا و مواد معدنی اونم بیشتره. همین خواص هم در بهبود و کنترل ترشح هورمونا اثر داره.

از گوشت دام و پرندگان جوون که به صورت طبیعی پرورش پیدا کردن استفاده کنین
در دنیای امروز که بیشتر اجناس غذایی به صورت صنعتی و با به کار گیری هورمونا و ترکیبات شیمیایی عمل میان بسیار سخته به دنبال مواد غذایی سالم و طبیعی بود. دام و طیوری که به صورت صنعتی پرورش پیدا می کنن

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *