با چشمون باز اگه بخوایم قدم ورداریم، حتما باید نگاهی بندازیم اول به خودمون و وضعیتی که در اون هستیم (ضعفا و قدرت هامون) و بعد فرصتا و تهدیداتی رو که رو به رومونه، بررسی کنیم و این یعنی :

  • Strengths: نقاط قوت
  • Weaknesses: نقاط ضعف
  • Opportunities: فرصتا
  • Threats: تهدیدا

این روش واسه اولین بار به وسیله این افراد مطرح شد:

  • Kenneth Andrews
  • Roland Christensen
  • Learned
  • William D. Book

تحلیل SWOT قبل از ورود به هر بازار و کلا هر وقتی که می خوایم بازخورد فعالیتای بازاریابی و مون رو افزایش بدیم بسیار لازمه.

در این روش، همه اِلِمونای داخلی و خارجی شرکت بررسی می شه و با کشف نقاط ضعف، قوت، فرصتا و تهدیدها، شرکت شما آمادگی بیشتری در برابر پیش آمدهای آینده بازار داره.

چه وقتی از SWOT استفاده کنیم؟

موارد اصلی کاربرد تحلیل SWOT این ۳ مورد هستن:

  • در اول طراحی کمپینای بازاریابی
  • اتخاذ سیاستای کاری متفاوت در کار و کاسبی تون
  • کشف موقعیتای مناسب واسه اعمال تغییرات در شرکت

۲ نکته در تحلیل SWOT

۱) آندرو چارژ، مدیر عامل شرکت Money Crashers در این باره میگه:

اشتباه بیشتر مدیران اینه که روند اینجور تحلیلی رو ندیده می گیرن و به یه حساب سرانگشتی و ذهنی راضی می شن. اما هر کار و کاسبی ای نیازمند دقیق ترین نوع تحلیل SWOT هستش.

۲) «شاون والش» مدیر و مالک شرکت Paradigm Computer Consulting باور داره که تحلیل SWOT باید به صورت تیمی انجام بشه:

بهتره که علاوه بر رئیس شرکت و مدیران بازاریابی، دیگه کارمندان شرکت هم درگیر روند تحلیل SWOT باشن و اونا هم در شناسایی فرصتا، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف شرکت، سهمی داشته باشن. انگار تحلیل SWOT کار و کاسبی تون رو به صورت تیمی بکنین.

المانای بررسی SWOT

معمولا واسه تحلیل SWOT، جدولی ۴ ستونه و ۴ ردیفه درست می کنیم؛ بعد نقاط ضعف و قدرت، و فرصتا و تهدیدها رو در برابر هم (جهت مقایسه) قرار می دیم.

تهدیدها فرصتا
نقاط ضعف نقاط قوت

معمولا تهدیدهای خارجی و نقاط ضعف داخلی شرکت رو رو به روی هم قرار نمی بدیم؛ هرچند ممکنه بعضی وقتا نیاز باشه تا اونا رو کنار هم داشته باشیم تا مثلا بتونیم از تموم خطرات جدی شرکت، یه جا خبردار شیم و بتونیم واسه اون راه حل فکر کنیم (این موضوع در مورد نقاط قوت و فرصتای شرکت هم صادقه).

راه حل

وقتی که از همه ریسکای کار و کاسبی تون باخبر شدید، می تونین تصمیم بگیرین که :

  • نقاط ضعف داخلی کسب و کارم رو برطرف کنم؟
  • یا فعلا قید اون بخش از بازار رو که تهدیداتی برام داره بزنم و بذارم واسه وقتی دیگه که آمادگی مقابله با اونو دارم.

عوامل داخلی

دو حرف اول (S و W) که نشون دهنده نقاط قوت و ضعف هستن، هر دو از عوامل داخلی مربوط به کار و کاسبی تون هستن. عواملی داخلی مانند موارد زیر که شما باید ببینین که در هر کدوم از اونا چه نقاط ضعف و قوتی دارین:

  • مسائل مالی: مانند بودجه، منبع درآمد، بدهی و…
  • ارتباطات بازاریابی: ویزیتورهای باتجربه، سیستم پخش کالای قوی، خوش نامی و…
  • منابع فیزیکی: مانند موقعیت مکانی شرکت تون (همون نشانی دفتر!)، امکانات و لوازم شرکت تون و…
  • منابع انسانی: کارکنان تون، طرفداران برندتون (و البته متنفران از برندتون!) و…
  • مسائل حقوقی: ثبت اختراع، حق مالکیت الهی (که در ایران کاربردی نداره!)، ثبت برند و بقیه مسائل حقوقی
  • و…

ممکنه نقاط قوت یا ضعفی خارج از دسته بندی فوق داشته باشین. این دسته بندی فقط یه نوع راهنما واسه بهتر پیدا کردن نقاط قوت و ضعف تونه.

عوامل خارجی

این عوامل، یا به صورت مستقیم یا به صورت غیر مستقیم بر کار و کاسبی شما تاثیر می ذاره. حالا ممکنه از دل اون فرصت هایی بیرون بیاد، یا از بخت بد، تهدیدهایی رو به کار و کاسبی تون تحمیل کنه:

    • وضعیت بازار: مانند اجناس جدید، تکنولوژی جدید یا مثلا تغییر نیازای مشتری
    • وضعیت اقتصادی: وضع اقتصادی شهر، کشورتون یا جهان
    • اقتصاد

    • بودجه رسانی: مثلا وامای جور واجور یا تخفیفای مالیاتی و…
    • ارتباطات: فرصتا و تهدیداتی که در ارتباطات تون (مثلا با تامین کنندگان، سهام داران، شرکای تجاری و…) پیش میاد.
    • وضعیت سیاسی: قوانین جدید مجلس، قوانین پشتیبانی از حقوق حیوانات، طرحای ریاضت اقتصادی، طرحای پشتیبانی از تولید داخلی و…
    • اقتصادی

  • تقویم: ماه رمضان، زمستون سرد، عید نوروز، گرمای تابستون، ایام امتحانات و…

ماتریس SWOT

وقتی که نقاط قوت و ضعف، و فرصتا و تهدیدها رو شناسایی کردین می تونین از ماتریس SWOT واسه طراحی یه روش هدف دار مناسب واسه فعالیت هاتون کمک بگیرین. در این روش، می تونین به ۴ صورت جور واجور روش هدف دار بچینید:

  • روش هدف دارای SO: از نقاط قوت تون واسه به کار گیری فرصت هاتون استفاده کنین.
  • روش هدف دارای WO: به کار گیری فرصتایی که می تونه در جهت رفع نقاط ضعف تون به کار روند.
  • روش هدف دارای WT: یه نوع روش هدف دار دفاعیه؛ وقتی که به خاطر ضعف هامون ممکنه از تهدیدها آسیب زیادی ببینیم.
  • روش هدف دارای ST: در این روش هدف دار، با به کار گیری نقاط قوت تون، تهدیدات تون رو خنثی می کنین.